Kolejna wizyta studyjna w ramach projektu EU CYCLE. 25 czerwca odbyło się ostatnie cykliczne spotkanie dotyczące wymiany dobrych praktyk wśród organizacji zaangażowanych w projekt. Głównym tematem wirtualnego, z powodu ograniczeń pandemicznych, zgromadzenia było omówienie współpracy terytorialnej w zakresie ruchu rowerowego. W wydarzeniu udział wzięli partnerzy z Polski, Węgier, Włoch, Niemiec i Belgii oraz zainteresowane lokalne podmioty z poszczególnych regionów.
W pierwszej kolejności uczestnicy mieli okazję poznać projekt SMART-Pannonia, którego celem był inteligentny rozwój transportu zbiorowego na obszarze funkcjonalnym na pograniczu austriacko-węgierskim, z zachowaniem wspólnych interesów obu państw członkowskich. Dzięki efektywnej i zrównoważonej współpracy transgranicznej 7 zaangażowanych partnerów, udało się osiągnąć główne założenia projektu i rozwinąć zrównoważoną mobilność na poziomie lokalnym i regionalnym. Ustanowiono transgraniczną platformę transportową łączącą poszczególnych usługodawców, zastosowano rozwiązania ułatwiające inteligentną mobilność, a także rozpromowano ruch rowerowy oraz konieczność transgranicznego planowania w sektorze kolejowym.
Z Węgier przenieśliśmy się do malowniczej Holandii. Jako przykład wzorowej transgranicznej współpracy terytorialnej, przedstawiona została Pomarańczowa Trasa Rowerowa, będąca częścią Szlaku Pomarańczowego Holandia-Niemcy. Omawiana trasa prowadzi przez miejscowości związane z dynastią Orańską-Nassau. W niezwykłym krajobrazie pogranicza holendersko-niemieckiego rowerowi turyści mają okazję zapoznać się z historią rodu. Inwestycja zrealizowana została w latach 2016-2019, obejmuje 225 km drogi rowerowej, tablice informacyjne oraz kolumny zawierające opis historyczny odwiedzanej lokalizacji. Pomarańczowa Trasa prowadzi z holenderskiego miasta Apeldoorn do niemieckiego miasta Moers. Sfinansowanie projektu było możliwe dzięki funduszom europejskim, państwowym oraz zasobom finansowym 7 miast położonych wzdłuż drogi. W ramach akcji promocyjnej, stworzona została także strona internetowa trasy, posiadająca funkcję nawigacji.
Kolejna część spotkania pokazała uczestnikom, w jaki sposób można wykorzystać transnarodowy potencjał gospodarczy. Pięć ważnych europejskich ośrodków rowerowych: Szwajcaria, Francja, Niemcy, Holandia i Belgia, zjednoczyło się w projekcie Demarrage, którego założeniem był rozwój długodystansowej trasy rowerowej wzdłuż rzeki Ren. W celu wydobycia maksymalnego potencjału gospodarczego w regionach położonych wzdłuż Renu, zespół projektowy stworzył ogólne ramy dla rozwoju wspólnego rynku Reńskiego Szlaku Rowerowego, przygotował program marketingowy i zainicjował ponadnarodową współpracę małych i średnich przedsiębiorstw. Ten pięcioletni projekt (2010-2015) sprawił, że szlak został przekształcony w topowy produkt turystyczny. Po raz pierwszy cała trasa została oznakowana od źródeł do ujścia rzeki. Reński Szlak Rowerowy jest również pierwszym długodystansowym szlakiem rowerowym, który otrzymał certyfikat zgodnie z nowym standardem europejskim i widnieje pod nazwą EuroVelo 15.
Ostatnim przykładem współpracy terytorialnej był rozwój transportu rowerowego w ramach projektu partnerskiego BOF. Projekt stanowi integralną część realizacji strategii niskoemisyjnych poprzez kształtowanie zrównoważonej mobilności miejskiej. Zrealizowano i sfinansowano go w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych zawartych w RPO Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020. Realizacja przyczyniła się do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery oraz wpłynęła pozytywnie na poprawę jakości życia mieszkańców BOF. Dzięki porozumieniu między beneficjentem (Miastem Białystok), a 8 gminami ościennymi należącymi do BOF, powstało 48,27 km dróg rowerowych, które rozpoczęły proces tworzenia spójnej sieci na całym obszarze. W gminach objętych projektem, wybudowano łącznie 140 miejsc postojowych dla rowerów, a rozwój infrastruktury rowerowej pozwolił zmniejszyć zatłoczenie motoryzacyjne w centrum obszaru – w Białymstoku.