W dniu 29.04.2016 r. w siedzibie Biura Zarządu Stowarzyszenia Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego odbyło się uroczyste podpisanie porozumienia w sprawie realizacji projektu pt. „Projekt partnerski: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego w BOF” pomiędzy partnerami projektu tj. Miastem Białystok, Gminami: Choroszcz, Czarna Białostocka, Dobrzyniewo Duże, Juchnowiec Kościelny, Łapy, Supraśl, Wasilków, Zabłudów oraz Powiatem Białostockim.
Celem porozumienia jest przygotowanie i realizacja projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego w BOF”, który swoim zasięgiem obejmuje gminy znajdujące się na obszarze realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Białostockim Obszarze Funkcjonalnym (z wyłączeniem gminy Turośń Kościelna). Porozumienie zawarte zostało na okres przygotowania i realizacji Projektu oraz na okres zapewnienia jego trwałości tj. 5 lat.
W projekcie zaplanowano realizację strategii niskoemisyjnych poprzez jednoczesną interwencję we wszystkich aspektach kształtujących zrównoważoną mobilność miejską, w tym:
- a) zakup niskoemisyjnego taboru na potrzeby transportu miejskiego;
- b) budowę dróg rowerowych:
- c) budowę dróg lokalnych, które pozwolą na utworzenie nowych połączeń komunikacji miejskiej (zwiększenie zasięgu funkcjonowania Białostockiej Komunikacji Miejskiej):
- d) przebudowę dróg lokalnych, która poprawi stan infrastruktury transportu miejskiego w BOF:
Realizacja niniejszego projektu spowoduje obniżenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery z uwagi na:
- - poprawę płynności ruchu i bezpieczeństwa,
- - poprawę transportowej mobilności mieszkańców poprzez wdrożenie idei zrównoważonego transportu niskoemisyjnego z udziałem komunikacji miejskiej, kolejowej, rowerowej i pieszej,
- - stworzenie sieci dróg rowerowych stanowiących połączenie w relacjach Białystok - miejscowości położone poza Białymstokiem,
- - zwiększenie ilości miejscowości podmiejskich, które będą obsługiwane przez komunikację miejską BKM,
- - utrzymanie połączeń komunikacji miejskiej (BKM) pomiędzy Białymstokiem a miejscowościami podmiejskimi,
- - wzrost udziału komunikacji rowerowej będącej alternatywą dla transportu samochodowego w ruchu miejskim i podmiejskim BOF.